zaterdag 13 november 2010

Recensie: Jij tegen mij

Beeldcredit: Nanja Toebak - Uitgeverij Mouria
Ik vertelde jullie al eerder over dit boek en misschien ken je het eerste boek van de Engelse schrijfster Jenny Downham nog wel. Zij schreef het aangrijpende verhaal Voor ik doodga, over een meisje die worstelt met de gevolgen van de ziekte kanker. Binnenkort heeft de schrijfster weer een nieuw boek genaamd Jij tegen mij, en ik heb ‘m alvast voor jullie gelezen! Kijk mee om te zien wat ik er van vond…

Het verhaal
Jij tegen mij vertelt het verhaal van Ellie Parker en Mikey McKenzie. Zij is rijk en is bijna klaar met haar middelbare schoolopleiding. Hij is arm en werkt als bordenwasser in een restaurant. Hun families worden gescheiden van een gruwelijk geheim. Ze zullen moeten kiezen: hun liefde voor elkaar of voor hun familie, voor háár broer of voor zíjn zus.
Want wat zou jij doen als je broer van iets vreselijks wordt beschuldigd? Ellie weet niet anders dan dat ze haar broer door dik en dun moet steunen. Maar zo gemakkelijk is dat niet: de spanning thuis is om te snijden en op school wordt ze raar aangekeken. Dan blijkt dat ze ook nog eens moet getuigen in de zaak omdat ze de avond van het voorval onbewust een getuige is geworden. Dan leert ze Mikey kennen. Een lieve, grappige jongen die haar een beetje afleidt van alle ellende en met wie ze goed kan praten en lachen. Zonder dat doorheeft, wordt ze stapelverliefd op hem. Maar welke intenties heeft Mikey met haar? Is hij wel wie hij zegt dat hij is? Ook gaan Ellie’s gedachten steeds vaker terug naar de avond van het voorval. Er komen steeds meer herinneringen terug en ze realiseert zich dat ze een hoop details heeft verdrongen. Is haar broer werkelijk onschuldig?


En?
Het verhaal wordt afwisselend vanuit Mikey en Ellie’s perspectief verteld. Door de opbouw krijg je een goede indruk hoe verschillend het leven van hen is ten opzichte van elkaar. Zij is rijk en woont in een groot huis, hij is arm en kan soms met moeite boodschappen doen vanwege geldgebrek. Ook qua gezinsituatie kon het niet meer verschillen: zij heeft liefhebbende ouders en een broer, hij heeft een alcoholische moeder en moet de zorg van zijn zusjes op zich nemen. Het verhaal wordt goed opgebouwd en het is leuk om te zien hoe Mikey en Ellie verliefd worden. Het is een hedendaags verhaal zoals dat van Romeo en Julia, een liefdesverhaal tussen twee mensen van wiens liefde eigenlijk niet had mogen bestaan. Maar dat maakt het des te spannender. Ook het voorval blijft mysterieus maar wordt steeds duidelijker naarmate je verder leest. Je krijgt als lezer sympathie voor Ellie, voor de onmogelijke situatie waar zij in zit en hoe ze wordt gedwongen om ingrijpende keuzes te maken die vergaande gevolgen hebben.
Tom Parker, Ellie’s broer is een heel interessant personage. Hij is heel complex en mysterieus. Als lezer wordt je op het verkeerde been gezet en begrijp je pas later in het verhaal wie hij eigenlijk is. Ik vond het boek spannend van het begin tot het einde. Doordat je als lezer op het verkeerde been wordt gezet is het boek niet langdradig en voorspelbaar. Het is ook fijn dat er een liefdesverhaal in voorkomt, dit maakt het boek luchtiger en niet zo zwaar. Het is een goede mix van romantiek, spanning en verraad. Toen ik er eenmaal in was begonnen, kon ik het met moeite wegleggen. Het zal me niks verbazen als dit boek ook een succes kan gaan worden. Ik vind het een aanrader en ik ben zeer benieuwd naar haar volgende boek.

Jij tegen mij ligt vanaf 15 november in de winkel en kost €16,95.
Wat denk jij van dit boek? Ga jij dit verhaal lezen?
Stay tuned!

3 opmerkingen:

I love to hear your thoughts!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...